torsdag 22 april 2010

Zumba

Igår gick jag två pass Zumba på impulse dance. Ena passet hade deras ena zumbainstruktör och andra passet hade deras andra zumbainstruktör. Båda var väldigt duktiga på olika sätt. Men vad som imponerade mest var hur alla andra klasser på impuls fylls av tonåringar, och jag, medan zumbapassen är till 99% kvinnor 40- 65. Hur 17 har de kunnat ändra målgrupp rakt av?! För mig verkar det näst intill vara omöjligt om de inte är genier inom marknadsföring. Vilket jag inte tror att de är. Detta är något jag ska gå och fråga då jag finner detta att vara otrolig intressant.

När man går ett danspass så går man in i salen på utsatt tid, om instruktören inte är där så hänger man med de andra deltagarna eller stretchar. Man ställer av jacka och väska längs väggen längst bak i rummet. Allt ovan har jag gjort under de senaste två åren som jag har tränat på impulse dance.

Igår så ser jag att en överviktig kvinna längst bak i rummet siktar in sig på min väska och ger den en ordentlig kick så att den kanar 3 meter bort längs väggen. Sen ser jag hur väninnan bredvid henne dansar PÅ min jacka, jag vet inte om det är medvetet eller omedvetet. Jag går med raska steg till den bakre delen av rummet och börjar plocka ihop mina saker. Jag tar upp min icakasse där jag hade bananer till snax och frukost, samt andra ting som inte var lika ömtåliga.

När jag lyfter och kikar på mina bananer så säger en av kärringarna högt till den andra kärringen (inte till mig!): "Det är verkligen jätte jobbigt när folk lägger sina saker på golvet", den andra svarar: "jaaaa, det är verkligen i vägen". Och så tittar de på mig. Jag svarar att jag bara ska se efter så att de inte skadat mina saker, då kontrar en av dem med: "det finns ett rum för saker, där borta, där borta finns rummet" (jag blir dumförklarad). Jag stirrar på henne och skriker genom hög musik: "jag VET jag ska bara kontrollera att ni inte förstört mina saker!"

Kärringen ignorerar och vänder bort. Klassen fortsatte med att hon klagade på musiken, ljudnivån och att hon inte kunde en viss rörelse. Vad hon inte tänker på är att hon kommer in på mitt hemmaområde, mitt revir och börjar hitta på regler som vi aldrig haft, eller behövt. För ingen sund människa dansar 1 dm från väggen när man måste kunna röra armarna.

Jag kan inte göra annat är störa ihjäl mig på hennes bristande respekt för andra, men en sak är säker, jag tänker inte bli en negativ surkärring när jag blir gammal. Man kan framföra sin åsikt utan att verka som skånes mest negativa idiotkvinna.

2 kommentarer:

cecilia sa...

Vilka kärringar! Varför tror många äldre att de kan "omyndighetförklara" oss yngre? Vi är faktiskt också vuxna! Bara lite yngre och snyggare än dem... Kanske är därför!?

Lina... sa...

haha, det är säker därför. *hoppas*