onsdag 10 februari 2010

Djävulens telebolag

Den senaste förbannelsen som Telenor skickat åt mitt håll är, även denna, något som kostar mig extra pengar. Förra gången som jag lackade ur var när jag inte kunde ringa upp trots full teckning. Detta slutade med att jag ringde upp, kopplades ner, ringde upp, kopplades ner. Jag betalade alltså uppkopplingsavgift efter uppkopplingsavgift. Den senaste defekten är en felinställning eller bugg på min nyöppnade mobil. Givetvis fick jag den av telenor så nu är jag övertygad om att det är en stor konspiration för företagen att mjölka den lilla privatpersonen på pengar.

Jag har haft min nya mobil (som jag inte valt själv utan fick ut då min gamla inte gick att laga) i strax över en månad. Den tenderar att visa "jordklotet" i displayens övre hörn varje gång jag gör något på mobilen. Sätta alarmet-jordglob, titta på bilder -jordglob, skriva mess -jordglob, ni hänger med? Jag gick då in och försökte stänga av webben, så ifall den verkligen kopplade upp så skulle den inte kunna göra detta längre. Men jordgloben fortsatte att dyka upp så jag antog att det var en bugg.

Men igår när jag var på krigarhumör så tänkte jag att det, om något, var ett ypperligt tillfälle att ringa telenor. Så jag ringde och dubbelkollade så jag verkligen inte wappade 20 zillioner dagligen. Killen, med tydlig avsaknad moral med tanke på hans arbetsplats, sa att det var precis vad jag gjorde. Jag lackade och sa att ni ser ju att den bara wappar i 10 sek åt gången och att jag knappast kan göra något på webben på den tiden. Jag frågade hur man överklagade och killen sa att man inte kunde. Då frågade jag om jag betalade för webben. Nja, sa killen. "Du betalar bara uppkopplingsavgift." Men koppla upp är ju fan det enda jag gör! svarade jag. Han sa åt mig att söka upp butik och jag tackade surt och la på.

Det känns tungt att det talesätt, som gått på bygden i åratal och säkert grundades av någon vis kung någongång, fortfarande gäller. "Allt fel är telenors fel, allt fel är telenors fel"

Inga kommentarer: