onsdag 5 maj 2010

Kedjemail...

...är bland de tråkigaste som finns (om de inte för ovanlighetens skull är hysteriskt roliga). Men för ett tag sedan så fick jag ett som jag tidigare hört talas om. Det är onekligen intressant, men jag har bristande intresse inom ämnet ekonomi, och mina insikter i hur Sveriges oljeindustri fungerar är nästintill icke-existerande.

Jag har själv ingen bil för tillfället, men jag är en stark förespråkare för naturen och egentligen borde vi inte använda oss av bensin alls.

But here goes:

God dag,

Jag har hört, att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00 Vill du, att bensinpriset sänks
istället? Det är möjligt! Men man måste agera NU! Man måste göra det klokt!

Förra året försökte man pressa oljebolagen, genom att inte köpa bensin på vissa dagar. Direktörerna skrattade, för dom visste att bensinen, som inte köptes på måndagar, köptes ändå sedan på tisdagar. Lite strul lyckades man orsaka, men någon större effekt kunde man inte se. Någon har kommit på en idé, som kan fungera, om vi verkligen vill.

Läs vidare och bli en av oss! Bensinen kostar i dag ca. 13,00 sek/liter Vi känner alla till, att oljebolagen gör jättevinster. Försök komma ihåg, när vi lät priset komma upp till 10,00 sek. Då påstod man, att oljan håller på att ta slut. I dag försöker man inte ens påstå, att oljan är på väg att ta slut – det finns mer olja i dag, än för 35 år sedan och då kostade bensinen 2 kr liter.

Vi måste bli mer aggressiva och visa, att konsumenterna kan göra något. Att kunden får ha rätt! Det enda sättet är att slå där det gör mest ont: Plånboken!

Det kan vi göra! Hur?

Vi behöver alla våra bilar och vi måste köpa vår bensin, men vi kan påverka priset: När vi agerar tillsammans kan vi starta ett Priskrig!!! Vi föreslår: Att vi inte Köper bensin av dom 2 största bensinbolagen:

Statoil
eller
Preem

När de 2 största oljebolagen inte lyckas sälja bensin längre, blir dom tvungna att sänka priset, för att få kunderna tillbaka. Detta leder till priskrig och alla andra bolag är tvungna att följa med. Men, för att kunna nå resultat, måste vi nå hundratusentals Statoil och Preem- kunder. Och alla måste samarbeta. Vi gör såhär! Även med företagsbilar! Jag skickar detta till 30 personer. När alla i sin tur skickar detta vidare till 10 personer, har vi redan nått 300. Och när dessa 300 skickar till sina 3000 bekanta… Har vi nått 3 000 000 o.s.v.… Du förstår hur jag menar? När alla skickar detta dagen efter, har vi nått På en vecka 300 Miljoner männskor, I priskrig mot oljebolag! (Någon måste naturligtvis översätta detta till engelska och tyska) Ja,
vi kan vinna, men det är oerhört viktigt att vi inte köper vår bensin på Statoil eller Preems mackar för att kunna komma vidare med detta och nå ändamålet. Ber jag dig, Skicka detta vidare Kan vi räkna med dig?


Vad tror ni? Bluff, båg och skämt, eller en smula verklighet?

Inga kommentarer: