söndag 16 maj 2010

Dåliga böcker!

Nä, nu får det räcka. Nu har jag gjort ett försök med "Kalaharis skrivmaskinskola för män" och med "sista bussen till Woodstock" men båda är skittråkiga. Långa, alldeles för mycket kliniska förklaringar ex: "Han gick dit och såg det vita huset. Solen sken på det. Inne i huset satt en man på en stol...". Inget är skrivet med passion, inga färgglada förklaringar inga känslor. Bah! Ge mig lite "det torra gruset knastrade under hans trasiga lädersandaler när han gick mot bilen, lädersandalerna som han en gång i tiden..., solen stod lågt på himlen och luften kändes..., när han åkte in mot staden så visste han att...landsvägen var gropig då den långa regnperioden som precis varit sköljt över allt som kommit i dess väg och sakta slitit marken i bitar...blablabla...".

Nu drar jag upp ett säkert kort, vilket jag ser som en liten förlust då jag ville ta chansen att botanisera bland nya böcker. Mitt säkra kort är Dan Brown, även om alla hans böcker är likadana bara olika storys och olika yngre kvinnor och andra äldre gubbar, så levererar han alltid en bra story som man kan fastna i. Det blir "Den förlorade symbolen", resterande Dan Brownböcker har jag redan arbetat mig genom och av dem så tycker jag att änglar & demoner håller täten.

Inga kommentarer: